Visuele prikkelverwerking

Visuele prikkelverwerking. Lees hier de signalen die kunnen wijzen op problemen in de verwerking van visuele prikkels.

De meeste mensen kennen het gezegde wel “de ogen voor de gek houden”. Dit is een heel reëel fenomeen vanwege de complexiteit van ons visuele systeem. Je kent niet voor niets de diverse optische illusies…

Het verwerken van visuele prikkels

Het visuele systeem gebruikt licht om informatie door onze ogen te detecteren en interpreteert die informatie vervolgens in de hersenen. Het  visuele systeem werkt nauw samen met onze vestibulaire en auditieve systemen om ons te helpen veilig door onze omgeving te navigeren.

Er zijn veel componenten die een rol spelen in een optimaal functionerend visueel systeem. Dit betekent dat activiteiten zoals het lezen, vangen of slaan van een bal, het lokaliseren van een object of het geven van aanwijzingen een uitdaging kunnen zijn wanneer er een tekort is aan oculaire motorische controle of visuele verwerking.

Naast hoe duidelijk onze ogen beelden registreren, spelen onze oogspieren een belangrijke rol in het begrijpen van het visuele systeem en bijkomende problemen.  Het visuele systeem regelt namelijk onze blik om ons aan te passen aan beweging, te schakelen tussen focussen en hoe we beide ogen samen gebruiken. Zonder adequate oculaire motorische controle zullen het schoolwerk, het evenwicht, de diepteperceptie en de oog-handcoördinatie van een kind waarschijnlijk worden beïnvloed.

Signalen die kunnen wijzen op problemen met visuele informatieverwerking:

  • Verhoogde gevoeligheid voor licht
  • Gemakkelijk afgeleid door visuele prikkels of moeite om visuele aandacht voor een activiteit te behouden
  • Regelmatig loensen, in de ogen wrijven of hoofdpijn na visueel veeleisende taken zoals lezen, een telefoon / tablet / computer gebruiken of televisie kijken
  • Problemen met het vinden van dingen waarnaar ze op zoek zijn, zelfs als ze ‘recht voor hen’ lijken te staan
  • Moeite om onderscheid te maken tussen vergelijkbare vormen, letters of afbeeldingen
  • Moeilijkheden met handschrift, zoals omkering van letters, grootte, spaties of uitlijning van letters.
  • Kan traag of aarzelend zijn bij het trap lopen
  • Moeite met visueel stimulerende activiteiten, d.w.z. puzzels, het vinden van objecten in afbeeldingen, het voltooien van doolhoven, zoeken naar woorden of punt-tot-puntjes
  • Problemen met weten van links naar rechts
Visuele informatieverwerking: wanneer is er sprake van problemen in de verwerking van visuele prikkels.

 

Activiteiten om visuele vaardigheden te stimuleren:

  • Werk aan visuele volg – vaardigheden door contact te maken met bewegende objecten of met stilstaande objecten terwijl het lichaam beweegt. Dit kan zijn het vangen van een gegooide of stuiterende bal tijdens het stilstaan of lopen; Een reeks letters, vormen, kleuren, enz. identificeren tijdens het opspringen
  • Kruip- en rolactiviteiten zijn geweldig voor de ontwikkeling van oogcontrole
  • Activiteiten zoals puzzelen, maar ook zoekboeken zoals “Waar is Wallie?” Of het zoeken naar woorden (woordzoeker)
  • Games zoals Tetris of een memoryspel
  • Doe een speurtocht of speel “warm en koud” om spullen te vinden
  • Tik een ballon heen en weer of kijk hoe vaak je kind erop kan tikken zonder de grond te raken
  • Bellen blazen en met één vinger laten knallen
  • Zoek of sorteer materialen 

De waardering van www.chewigem.educadora.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.2/10 gebaseerd op 549 reviews.