Ik heb verschillende blogs geschreven over de boeken die ik gelezen heb over de volgende thema’s: prikkelverwerking, autisme, ADHD, ADD, hooggevoeligheid, hoogsensitiviteit en beelddenken.
Stap voor stap leg ik uit per boek waar het in het algemeen over gaat en welke boeken ik aanraad. Ik lees zelf veel boeken om inzicht in mijzelf te krijgen en ik hoop daarmee anderen ook te kunnen helpen. De boeken zijn interessant voor mensen die zich willen verdiepen in:
- autisme
- ADHD/ADD
- prikkelverwerking / sensorische informatieverwerking
- hooggevoeligheid / hoogsensitiviteit
- beelddenken
In dit artikel benadruk ik vooral de boeken die gaan over prikkelverwerking
Boeken over prikkelverwerking
Tip 1. Wiebelen en friemelen in de klas (Monique Thoonsen en Carmen Lamp)
Wiebelen en friemelen in de klas gaat over prikkelverwerking en hoe dit in je brein ontstaat. Monique en Carmen geven een hele brede uitleg over prikkelverwerking en hoe een kind met prikkelverwerking prikkels ervaart. Zowel over- als onderprkkeling komen uitgebreid aan bod.
Er staat ook in wat je kan doen als je als leerkracht of ouder overprikkeld of onderprikkeld bent .. bijvoorbeeld iemand die onderprikkeld is zet je aan een deur of laat je actief dingen brengen naar een andere klas bijvoorbeeld boeken zodat dit kind actief is en blijft en zich hierdoor kan concentreren.
Het boek bevat ook een prikkelprofiel. Met dit profiel zie je wanneer een kind of iemand in de omgeving over of onderprikkeld is. Zo duiden bijvoorbeeld de ogen wijd open en een snelle ademhaling op overprikkeling. Terwijl een kind dat onderprikkeld is al sneller zit te dromen of als ”spaghetti ” slap op zijn stoel zit.
Het boek bevat verder een prikkelmeter die je kind kan knutselen en hiermee kan je kind zelf aangeven hoe het zich voelt … is hij over of onderprikkeld of juist in prima alertheid om op te letten in de klas. Verder staan er heel veel hulpmiddelen in van diepe druk tot kauwketting tot wiebelkussen. Tot slot lees je ook hoe je storend gedrag door een probleem in de prikkelverwerking kan veranderen.
Tip 2. Wiebelen en friemelen thuis (Monique Thoonsen en Carmen Lamp)
Wiebelen en friemelen thuis gaat eigenlijk ongeveer zoals het boek wiebelen en friemelen in de klas maar dan ook strategieen voor thuis toe te passen. Ook in dit boek vind je een gezinsprikkelprofiel. Hiermee kun je nakijken welk prikkelprofiel in jouw gezin heerst. Bijvoorbeeld hoe reageren ze in mijn gezin op prikkels en ook een prikkelmeter om te zien hoe het met je kind gesteld is, vind je terug in dit boek.
In het boek wordt ook aandacht besteed aan hoe je storend gedrag door een andere prikkelverwerking kunt aanpakken. Verder vind je in het boek ‘wiebelen en friemelen’ wetenschappelijk onderbouwde theorieen. En wordt er aandacht besteed aan de overlappingen met beelddenken, autisme, ADHD, ADD, hooggevoeligheid en gilles de la tourette enzovoort…ook staat erin hoeveel prikkels er op 1 dag binnenkomen en je zal er versteld van staan dat zijn er veel! Maar helaas kan niet iedereen deze even goed filteren.
Tip 3. Help, zintuiglijke prikkels! (Karen de Vriend-de Jong)
Dit boek ‘Help zintuiglijke prikkels‘ gaat puur over prikkelverwerking en (storend of ander gedrag) .
In dit boek leer je over wat prikkelverwerking in de hersenen doet en hoe je erop kan reageren. Dat prikkelverwerking bij iedereen anders verloopt wordt dan al snel duidelijk. Dit boek is niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Het beschrijft wat onder andere een prikkelzoeker is of een prikkelvermijder (over of onderprikkeling).en of je er actief of passief iets mee doet. Ter illustratie: blijft iemand die overprikkeld is bij hard geluid zijn handen over de oren doen? Of doet de persoon niets om het geluid te dempen? Er is 2 keer sprake van overprikkeling maar 2x ander gedrag. In dit boek vind je dan ook regelmatig voorbeelden.
Verder staan er tips in voor elke sensorische informatieverwerking elk op zijn eigen manier. Ook wordt beschreven welke prikkelzoekers juist goed bij elkaar passen om samen te werken (zowel kinderen als volwassenen). Denk bijvoorbeeld aan een toeschouwer en een prikkelzoeker. Deze kunnen goed samenwerken, ze zijn allebij op zoek naar prikkels en de zoeker zal de toeschouwer meenemen in zijn ideeen.Verder worden in dit boek gelijkenissen en verschillen tussen verschillende diagnoses beschreven.
Tip 4. Leven met sensaties, begrijp je zintuigen (Winnie Dunn)
Het boek ‘Leven met sensaties‘ gaat in op prikkelverwerking en besteed aandacht aan ’toeschouwers’ en ‘prikkelvermijders’. In dit boek lees je ook weer mooie voorbeelden. Zoals hoe verschillend men kan reageren in een restaurant. Zo zal een prikkelzoeker al snel nieuwe gerechten en aan een drukkere tafel gaan zitten. Een prikkelvermijder zal eerder een herkenbaar gerecht kiezen en een rustig plekje in een hoekje kiezen. Het boek gaat ook over relaties of ouders (dus ook voor volwassenen).
Tip 5. Uit de pas, omgaan met sensorische integratiestoornis bij kinderen ( Carol Stock Kranowitz)
Dit is, vermoed ik, een van de eerste boeken over sensorische informatieverwerking bij kinderen. Maar de informatie uit het boek ‘uit de pas‘ is ook toepasbaar bij (jong)volwassenen als je het prikkelverwerking in het geheel toepast uit het boek (tenminste dat is mijn eigen mening).
Dit boek is zeer uitgebreid en er komen veel en goede /leuke voorbeelden in voor over wat sensorische informatieverwerking is en hoe dit zich ontwikkeld en zich kan uiten bij kinderen. Er wordt per zintuig alles apart uitgelegd. Tevens staat erin hoe je met je kind zijn emoties kan omgaan en welke therapieen er bestaan. Verder lees je ook hoe de dagelijkse ”gewone ” dingen zo moeilijk kunnen zijn bij iemand met informatieverwerkings problemen. Voor wie een duidelijk en uitgebreid boek wil of zich wil verdiepen in sensorische integratie? Dan is dit het geschiktste boek!
Tip 6. Prikkels in de groep! samenwerken aan een sensorisch waardevolle omgeving voor kinderen en jongeren met een beperking (Robert de Hoog, Sandra Stultiens-Houben en Ingrid van der Heijden)
Het boek ‘Prikkels in de groep‘ is vooral geschreven voor opvoeders en professionals in de zorg. Voor mensen die met mensen met prikkelverwerking en verstandelijke beperking samenwerken of leven. Het boek gaat in op het gedrag ten van hun verstandelijke beperking en samenhangend met de zintuiglijke verwerking en het gedrag dat zich hierdoor uit.
Het boek heeft ook aparte hoofdstukken over autisme en ADHD/ADD , de overlappingen of vaak de combinatie van autisme of ADHD/ADD en zintuiglijke informatieverwerking. Het boek is wetenschappelijk onderbouwd en bevat heel veel herkenbare tips en verhalen van de opvoeders die omgaan met mensen met een verstandelijke beperking en problemen in de sensorische informatieverwerking en waarom dit zo loopt.
Deel dit bericht op sociale media