In dit artikel geef ik waardevolle tips om je kind te helpen naar het beter organiseren en plannen van zijn huiswerk, waarbij minder een appel gedaan hoeft te worden op het zwakkere werkgeheugen van je kind.
Executieve functies spelen bij het huiswerk maken een belangrijke rol. Ze zorgen ervoor dat je kind in staat is om huiswerkopdrachten en deadlines voor projecten in de gaten te houden en daarop te anticiperen. Maar veel kinderen met aandacht- en concentratieproblemen laten ook vaak problemen zien in de executieve functies, denk daarbij aan een zwakker werkgeheugen, moeite met emotiebeheersing als ook moeite om impulsen te onderdrukken. Een belemmering dus voor het organiseren van huiswerk en vrijetijd. Niet getreurd, lees in dit artikel handige tips voor een goede huiswerk routine.
Wanneer er bij jouw kind sprake is van een leer- dan wel een concentratieprobleem, dan herken je dat jij vaak degene bent die beslist wat hij doet en wanneer hij het doet. Maar je zult ook wel beseffen dat je kind ook op eigen benen moet gaan staan en je kind dus zelf moet gaan leren om een eigen schema te handhaven en zijn eigen prioriteiten te stellen. Immers op de middelbare school zal hij deze vaardigheden toch dienen te kennen.
Hoe maak je je kind verantwoordelijk voor zijn eigen (school) planning? Lees onze tips.
Leer je kind er een gewoonte van te maken om een agenda te gebruiken. Bij voorkeur een agenda met 1 bladzijde voor 1 dag. Neem een vast moment in de ochtend waar je kind zijn agenda erbij pakt (bijvoorbeeld tijdens het ontbijt) om te bekijken hoe zijn tijd die dag zal worden besteed en welke taken hij moet uitvoeren. Zorg ervoor dat de agenda ook mee gaat naar school en je kind al het huiswerk, de schoolonderzoeke en projecten erin noteert.
Zodra je kind thuiskomt van school bekijk je samen met hem de bijgewerkte agenda. Bekijk samen de huiswerkopdrachten en toetsen die gepland staan. Uiteraard heb je de neiging om je kind te vertellen wat en wanneer hij bepaald huiswerk moet doen. Mijn advies, niet doen! Stel je kind juist vragen om hem te helpen prioriteiten te stellen. Dus vraag bijvoorbeeld: “zou je nu eerst met de moeilijke wiskunde sommen willen beginnen of is het nu handiger om met engels woordjes leren te starten.”
Voel je vrij om een paar nuttige opmerkingen te maken: “Vorige week koos je ervoor om eerst de woordjes te leren omdat je het leuk vindt, en het is gemakkelijk voor je. Maar ik heb gemerkt dat je je bij de start beter kunt concentreren, dus kun je misschien beter op de moeilijke sommen focussen.”
Er is geen vaste regel voor het stellen van prioriteiten. Voor sommige kinderen is de beste aanpak om eerst de moeilijke dingen uit de weg te ruimen. Voor anderen is het doen van eenvoudig huiswerk een enorme vertrouwensbooster die hen helpt motiveren om de moeilijkere opdrachten aan te gaan.
Zorg ervoor dat je kind het verschil begrijpt tussen urgente taken (taken die bijvoorbeeld de volgende dag af moeten zijn) en taken die belangrijk zijn maar niet urgent. Hierin zul je als ouder in begin nog wat sturen, maar geleidelijk aan de controle mee overlaten aan je kind.
Veel kinderen met leer- en concentratieproblemen (en zwakke executieve functies) hebben moeite om te voorspellen hoe lang een huiswerkopdracht zal duren. Misschien denkt je kind bijvoorbeeld dat hij slechts 10 minuten nodig heeft om de definities van 10 woorden op te zoeken en een zin te schrijven met elk van deze woorden. Maar jij als ouder weet dat het minstens vier keer zo lang duurt. Wijs erop dat het een minuut kan duren om elk woord op te zoeken en maximaal drie minuten om elke zin te schrijven. Als hij aan je twijfelt, meet dan samen de tijd op terwijl je kind aan de opdracht werkt.
Maak er met je kind een gewoonte van om ook huiswerktijden in de agenda te noteren. Blok elke dag een uurtje voor huiswerk. Naarmate je kind meer huiswerk krijgt en zeker op de middelbare school kun je meer tijd blokkeren in de agenda per dag. Leer je kind er een gewoonte van maken dat na school gestart word met huiswerk (uiteraard na een korte pauze met drinken en snack en evt even springen op de trampoline of balletje trappen). Dan is je kind ook weer ruim voor het avondeten klaar en kan je kind een activiteit doen die hij graag doet. Dit voelt dan ook eerder als beloning, dan wanneer huiswerk uitgesteld wordt tot de avond.
Gebruik de agenda niet alleen voor huiswerk. Help je kind om er ook andere activiteiten in te noteren ( voetbaltraining, muziekles, tekenles enzovoort). Leer je kind om alles wat hij hoort in zijn agenda te noteren. Hierdoor hoeft je kind zich geen zorgen te maken over gemiste afspraken of vergeten opdrachten.
Soms is het als ouder moeilijk om met je kind samen aan de slag te gaan om een goede huiswerk routine eigen te maken. Je kind gaat in verzet en blijft weerstand bieden. Dan kan het zinvol zijn om een buitenstaander aan de slag te laten gaan met je kind om je kind te begeleiden bij het organiseren en plannen van zijn schooltaken. Denk hierbij aan een mentor of remedial teacher of huiswerkbegeleider.
Plan voldoende pauze- momenten. Laat je kind dan ook even bewegen. Laat je kind de trap op en neer rennen, touwtje springen, op de trampoline springen. Even wat bewegen verhoogt de aandacht. verder zou je ook gebruik kunnen maken van hulpmiddelen, zoals een wiebel onderwijskruk of een senseez vibrerend kussen.
[Lees hier meer tips om de concentratie te verbeteren]
Deel dit bericht via sociale media
Nu 10% korting met code BFWEEK24 (m.u.v. sale, andere acties) Sluiten