We hadden het twee weken geleden beloofd aan een groepje van 5 kinderen: we gaan zelf putty maken. Deze kinderen komen 6 keer bij elkaar, onder leiding van Ineke Teeninga (HB-specialist bij Sugoi-gelukkig HBO) en mijzelf (SI-specialist bij Eigenzinnig Evenwicht).
We zoeken uit welke prikkels we nodig hebben om maximaal rendement te halen uit onszelf. En, het uitproberen van sensorische materialen ligt dan voor de hand.
[row]
[col span__sm=”12″]
[ux_image id=”3790″ image_size=”large”]
Toen de kinderen de vorige bijeenkomst de thinking putty ontdekten, werd er uitgebreid gevoeld. En, ontdekten we al dat het kneden in de putty hielp om rustig te blijven bij moeilijke dingen, zoals het praten over gevoel. De beslissing was dus snel gemaakt: ons programma werd omgegooid om de volgende keer zelf putty te maken.
[/col]
[/row]
Nu is het zo dat je bij HB-kinderen van goede huize moet komen om een activiteit langer dan een half uur te laten duren. Ze zijn over het algemeen snel verveeld, of geven snel op als het niet goed lukt. Bovendien is het tempo waarin ze zaken doorgronden (vanuit hun hoofd) dusdanig hoog dat een activiteit voor mijn gevoel met een keer knipperen alweer is afgerond. Maar….niet bij het maken van putty! 5 kinderen, 5 potjes, dus 1 zelf-maakpakket volstond.
Bij het openmaken van de doos kon niemand de gebruiksaanwijzing iets schelen. De plaat waarop je kleuren kan mengen en kan zien welke mengverhoudingen tot welke kleur leiden is volgens mij niet eens ontdekt. Voordat de kinderen (allemaal rond de 9 jaar overigens) aan de slag gingen hebben ze kort geïnstrueerd: jullie mogen allemaal 1 bakje maken EN je hebt maar een heel klein beetje gekleurde putty nodig om toe te voegen. Bedenk wat je wil maken, overleg met elkaar indien nodig en ga aan de slag.
De eerste uitdaging was de kleur van je wens maken. En hoe doe je dat het handigst? Eerst de kleurtjes mengen tot je gewenste kleur, zo besloten ze. 5 kinderen, die allemaal graag wilden, maar elkaar ruimte gaven om de juiste kleur uit de zakjes te pakken. En, omdat het kneden van een klein bolletje best wat aandacht vraagt was het verbazingwekkend rustig. Met een heleboel geduld bleven ze mengen tot de perfécte kleur ontstond. Om vervolgens hun bolletje door de basisputty te mengen. Ook hier bleef het volume van hun stemmen lekker laag.
Toen begon het testen en checken: is het geworden zoals ik het wilde? Doet de glow in the dark het? Is de kleur precies goed? Is de glans mooi? Voelt de putty zoals ik wil?
En toen het antwoord op niet alle vragen “ja” was, betekende dat een half uur lang experimenteren, nadenken over wat er anders zou moeten, overleggen wie er nog wat glow in the dark nodig had en opnieuw testen. Wat een heerlijk proces voor deze 5 kinderen. En ze kregen er geen genoeg van. Zelfs als hun putty “af” was, bleven ze actief betrokken bij het proces van de ander. Wel anderhalf uur lang! Een heerlijke voelactiviteit met veel visuele input dus, waardoor onze verbinders een hele leerzame ochtend hadden.
Ze verbonden handen met hoofd, met hart en ziel! Onze missie was geslaagd!
[ux_banner height=”500px” bg=”3791″ bg_overlay=”rgba(0, 0, 0, 0.2)”]
[text_box style=”circle” width=”40″ width__sm=”60″ scale=”110″ padding=”30px 30px 30px 30px” parallax=”1″ position_x=”95″ position_y=”90″ bg=”rgb(191, 0, 88)” depth=”3″]
Educadora Webshop heeft een groot assortiment putty.
Button[/text_box]
[/ux_banner]