Maria Montessori (1870-1952) was een Italiaanse arts en pedagoog. Ze dacht dat er al tijdens de eerste jaren een enorme energie en actiedrang in het kind aanwezig is. Het wordt vanuit zichzelf gemotiveerd om zich te ontwikkelen en om te leren. Dit idee kan kort worden samengevat in de volgende zin: ‘help mij het zelf te doen’. Daar kun je als ouder op inspelen door het juiste speelgoed aan te bieden.
Montessori begeleidde jonge kinderen uit verschillende sociale milieus, met en zonder verstandelijke beperking. Ze merkte bij alle kinderen een gedrevenheid tot leren op die ze van nature uit hadden. In iedere leeftijdsfase zag Montessori bepaalde ontwikkelingsthema’s terugkomen: de gevoelige periode. Hoe meer kinderen vanuit eigen motivatie kunnen opgaan in de thema’s die hen op dat moment aanspreken, hoe dieper hun leerervaring zal zijn.
Om kinderen in vrijheid te begeleiden naar groei in hun ontwikkeling hebben zij een zorgvuldig voorbereide omgeving nodig met spelmaterialen die tegemoetkomen aan hun onderzoeksinteresse van dat moment. “Vrijheid in gebondenheid’, zei Montessori. Er is een structuur nodig, bijvoorbeeld door de materialen en / of producten die overzichtelijk en uitnodigend op een vaste plaats te presenteren. Er zijn afspraken; de kinderen leren steeds meer om rekening met elkaar en met hun omgeving te houden, zodat iedereen geconcentreerd en plezierig kan spelen.
5 tips voor spelen volgens Montessori speelgoed:
TIP 1: Maak gebruik van speelgoed van natuurlijke materialen, denk aan hout, papier, metaal. Je kind zal voelen dat elk materiaal anders is, het is dus een meer stimulerende ervaring. En het is natuurlijk duurzamer.
TIP 2: Met lijmen, knutselen, verven en tekenen kan je kind zijn of haar creativiteit kwijt en wordt de (fijn) motorische ontwikkeling gestimuleerd. Om je kind zelfvertrouwen aan te leren is het beter om niet ‘voor te doen’ hoe iets te tekenen. Zo stimuleer je je kind om onafhankelijk te denken.
TIP 3: Kinderen hebben soms niet meer nodig dan hun eigen fantasie. Geef je kind daarom bijvoorbeeld verkleedkleding cadeau. Met een kostuum kan je kind iemand anders zijn. Maar je kunt ook denken aan kleine dierenfiguren of treintjes, waarmee je kind alleen kan spelen (ook wel klein wereld spel genoemd).
TIP 4: Probeer dingen met je kind te doen. En leer samenwerken volgens de Montessori methode.
TIP 5: Laat je kind zelf spelend leren en ontdekken, zo worden ook sociale vaardigheden en nieuwsgierigheid aangewakkerd. Laat je kind dus zelf verhalen uitbeelden met de Montessori methode, doen en leer!
Make it Rain is een dubbelzijdige set met enerzijds cijfer wolkjes en balletjes om hoeveelheden te leren. De andere zijde is voorzien van het oneindigheidsymbool, de luie 8 om kinderen te oefenen op het schoolse leren.
De voordelen van make it rain:
• Leer tellen
• Toevoegen en aftrekken
• Leert even en oneven getallen
• Vergelijk twee getallen en zoek welke groter en welke kleiner is
• Leert over hoe de regendouche wordt gevormd en het belang van de zon erin
• Leert nieuwe weergerelateerde woorden
• Leert over het oneindigheidssymbool en het concept van oneindigheid
• Een mooie inleiding tot basisconcepten van geometrie
• Ontwikkelt cijferzin, fijne motoriek hersenactiviteit, verrijkt woordenschat.
Of het nu gaat om spelen, observatie, waardering, wetenschappelijke verkenning of een andere doelgerichte activiteit, het Make it Rain-bord is een onmisbaar educatief hulpmiddel bij de opvoeding van elk kind.
Stapelcijfers Montessori leren kinderen spelenderwijs meer over getallen en getalbegrip. Met deze stapelcijfers van re-wood leren kinderen visueel hoeveelheden van de getallen herkennen door de getallen te stapelen. Ideaal materiaal bij rekenproblemen.
De voordelen van Montessori stapelcijfers:
• Cijfers en rekenen
• Ruimte en vorm
• Maat
• De cijfers 1 – 10 leren kennen in de juiste numerieke weergave
• Leer de notatie door de stapelnummers te volgen
• Herken het nummer en de waarde ervan, hoe hoger het stapelnummer, hoe groter de waarde
• Vergelijk de stapelnummers – torens zonder te tellen
• Zelfbeheersing “Help me om het zelf te doen”, aldus Maria Montessori
Het houten alfabet traceerbord met de letters van het alfabet helpt je kind om de handschriftvaardigheden te oefenen. Trek met je vinger of de houten stok over het gegraveerde hout, perfect voor 2-4 kleintjes om te leren schrijven. Perfect educatief speelgoed om de fijne motoriek te verfijnen. Uiteraard kunnen kinderen de letters met de vingers of het stokje volgen. Een andere suggestie is om de letters te vullen met natuurlijke materialen, denk hierbij aan mais, spliterwten, zaadjes. De ene zijde van het bord is voorzien van de hoofdletters en de andere kant bevat de schrijfletters van het alfabet.
20 frame is een houten bord om het beginnende getalbegrip en rekenen spelenderwijs te introduceren. Past in het montessori gedachtengoed en bij uitstek geschikt voor in de kleuterklas.
Voordelen 20 frame bord:
• Leer tellen
• Toevoegen en aftrekken
• Leert even en oneven getallen
• Vergelijk twee getallen en zoek welke groter en welke kleiner is
• Een mooie inleiding tot basisconcepten van wiskunde
• Ontwikkelt cijferzin, fijne motoriek hersenactiviteit, verrijkt woordenschat.
• Of het nu gaat om spelen, observatie, waardering of een andere doelgerichte activiteit, dit cijfer- en telbord is een onmisbaar hulpmiddel bij de opvoeding van elk kind.
De 11 cijfers van Re-wood zijn in het midden uitgeslepen. Hierdoor is het mogelijk om de cijfers te vullen en te leren in welke richting de cijfers geschreven worden. Een mooie voorbereiding op het schoolse leren in groep 3. Maar niet alleen de cijfers traceren kun je met deze set doen, je kunt ook kinderen het juiste aantal balletjes op het behorende cijfer laten leggen. Een handige manier om kinderen te leren over getalbegrip en hoeveelheden. Kortom prachtig ontwikkelingsmateriaal voor kleuters voor thuis, kinderopvang en voor school!
Vind je dit artikel interessant? Deel het via sociale media.