De scholen gaan een aantal weken sluiten ivm het virus. Hopelijk de juiste weg om het coronavirus eindelijk te kunnen indammen.
Voor veel ouders betekent de sluiting van de scholen vele uren samen thuis met weinig structuur. Dit stelt de ouders van kinderen met prikkelverwerkingsproblemen zoals autisme zeker op de proef. Hoe ga je die dagen doorkomen, zul je je afvragen?
In dit blog geef ik je dan ook een aantal tips
Bied structuur aan
Ik schreef al eerder over het belang van structuur bij kinderen met autisme en ook hoe je structuur kunt bieden aan je kinderen.
In de komende periode is het van belang die structuur dus 24 uur per dag aan te bieden. Maak een duidelijk dagritme voor je kind en visualiseer dit met een weekplanner of de pictogenda of hang pictogrammen op. Maar hoe begin je?
Visualiseer het dagprogramma
Visualiseer niet alleen de verschillende taken gedurende de dag, maar ook wie het aanspreekpunt is voor je kind op welk moment van de dag. Dat geeft jullie als ouders namelijk de ruimte om elkaar af te lossen en ook wat werk te verzetten indien je thuis werkt.
Voorbeeld van een schooldag
7.30 – 8.00 uur : Schermtijd
8.00 – 8.30 uur : Aankleden en Ontbijten
8.30-9.45 uur : Educatief aan de slag
Gebruik werkbladen van school of zoek via internet educatieve werkbladen om te printen (zoek maar eens via pinterest) of check de website van Juf Milou. Denk aan 30 minuten werken aan rekensommen en 30 minuten taalopdrachten. Of maak gebruik van educatieve apps.
9.45-10.15 uur : Sensopathische spelactiviteit naar keuze
Bijvoorbeeld spelen met speelzand zoals madmattr of bubber. Dit kan een activiteit zijn die je kind alleen doet, dan wel dat je samen met je kind iets onderneemt zoals het uitvoeren van een experiment, het maken van slijm ofzo. Check ook ons slijmboek en onze putty zelfmaakset.
10.15-10.45 uur: Fruit eten en drinken
10.45-12.00 uur : Beweegactiviteit
Laat je kind heerlijk bewegen (binnen of buiten). Maak een parcours in huis met onze voelcirkels, doe een buitenspel (even voetballen), even naar de speeltuin of maak een fietstochtje, skeeleren of zo.
12.00 – 12.30 uur: Lunch
12.30-13.00 uur : Lezen / Voorlezen
Na de lunch is een ideaal moment om je kind even voor te lezen of je kind uit te dagen om zelf te lezen.
13.00 – 14.00 uur : Ontwikkelingsmateriaal / spellen
Laat je kind zelfstandig aan de slag gaan met ontwikkelingsmateriaal zoals de regenboog stenen, de Rombi puzzel, happy cube of onze smart games. Maar ook een puzzel maken of mini-loco kan hier goed ingezet worden.
14.00 – 15.00 uur: Educatieve televisie
Laat je kind een documentaire kijken over een onderwerp dat hij of zij interessant vindt. Of kijk eens op Schooltv voor video’s.
15.00 – 17.30 uur: Vrij spelen
Afhankelijk van in hoeverre je gevoelige kind al dan niet in staat is zelf de vrijetijd in te vullen. Laat je de keuze van activiteiten over aan je kind. Bijvoorbeeld met lego bouwen, kleuren, tekenen e.d.
17.30-18.00 uur: TV / Tablet tijd
Zorg voor me-time
Zorg voor jezelf voor me-time momentjes, zoals even een boekje lezen, muziek luisteren of puzzelen. Immers de hele dag zo 24 uur per dag op elkaars lip kan zeker tot irritaties leiden.
Zorg dat je de me-time momentjes ook voor je gevoelige kind inbouwt. In het bovenstaande schema is het sensopathisch spelen, het educatieve tv programma kijken en het zelf spelen als het ware ook een me-time moment. Maar kijk ook vooral naar je kind wat hem helpt te ontspannen gedurende de dag en biedt dat aan, waar nodig. Zeker bij kinderen met autisme ervoor zorgen dat je de bekende structuur voor zover mogelijk aanhoudt.
Uiteraard met broers en zussen kan de vrijetijd ook deels ingevuld worden door samenspelen.
Heb jij nog tips, ik hoor ze graag!
Deel dit artikel via sociale media