Sensorische waardevolle omgeving
Veel kinderen hebben baat bij sensorische hulpmiddelen gedurende de schooldag. Het helpt hen om beter op te letten en spanningen te verminderen. Een sensorisch waardevolle gang in de school is dan zeker een aanrader. De kinderen met prikkelverwerkingsproblemen kunnen zich dan tussen de lessen in even uitleven en zo uitdaging en ontspanning ervaren, ten einde de les weer goed te kunnen volgen.
Een sensorische gang is een hulpmiddel om te bewegen en ontspannen door bijvoorbeeld te hinkelen, handen tegen de muur duwen (dit geeft diepe druk en kalmeert het zenuwstelsel en lichaam!) het accepteren van sensorische hulpmiddelen kunnen een zeer goede uitweg zijn voor zowel de kinderen zelf met prikkelverwerkingsproblemen als ook voor leerkrachten! Het zorgt voor betere concentratie en om uit over of onderprikkeling te komen, en door beweging of kauwen bijvoorbeeld weer te kunnen opletten in de les, of om stress te reguleren.
Sensorische hulpmiddelen in de klas
Niet alleen een sensorische gang, maar ook juist kleine sensorische hulpmiddelen in de klas, kunnen kinderen al prima ondersteunen in hun leerproces.
Visuele Hulpmiddelen in de klas
Hulpmiddelen voor kinderen die visueel mindeer zien dan wel ondergevoelig zijn voor visuele prikkels.
- Een bril dragen
- Vooraan in de klas zitten
- De leraar gebruikt verbale feedback en namen voor alle leerlingen om de student op te nemen
- Visuele beschrijvingen geven bij het schrijven op het bord bijvoorbeeld
- Vergroot aanbieden van de sommen of tekst
- Vergrote schermen
- Pratende rekenmachines
- Gekleurde overlays
- De verlichting in de klas aanpakken
- Extra tijd geven om het werk af te maken
Bij kinderen die overgevoelig zijn voor visuele prikkels, zo min mogelijk kleur en visuele prikkels aanbieden bij zijn zitplek in de klas, bij voorkeur ook niet midden in de klas plaatsen, maar op een rustige plek achterin de klas naast een dichte kast, waar ook niet veel kinderen langs lopen.
Auditieve Hulpmiddelen in de klas
Voor kinderen die moeite hebben met geluidsprikkels, slecht horend zijn.
- Gehoorapparaten
- Akoestische aanpassingen
- Dichtbij de leraar zitten
- Achtergrondgeluid laag houden
- Visuele hulpmiddelen
- Zowel schrijven op het bord als spreken
- Zorg ervoor dat het gezicht van de leraar altijd zichtbaar is
- Lesgeven in kleine groepen
Voor kinderen die gevoelig zijn voor geluid, juist zoveel mogelijk geluid op zijn tijd dempen met gehoorbeschermer of met muziek dan wel gebruik van geluidsdempend concentratiescherm.
Orale Hulpmiddelen in de klas
Voor kinderen die overal op kauwen, knagen op potloden of hoekjes van het papier bijten.
- Gebruik een kauwketting
- Gebruik een kauw armband
- Gebruik knapperig of hard eten
Tactiele Hulpmiddelen in de klas
Hulpmiddelen voor kinderen die graag friemelen en veel in beweging zijn.
- Gebruik friemelspeelgoed (in het Engels ‘’fidget’’ genoemd)
- Gebruik iets wat je kan aanraken, dat je onopvallend op je bureau of bank kan leggen
- Gebruik een sensorische gang
Vestibulaire Hulpmiddelen in de klas (evenwicht)
Hulpmiddelen voor kinderen die niet stilzitten, vaak opstaan, ondersteboven hangen of wippen op hun stoel.
- Een wiebelkussen
- Een elastiek of roller tussen je stoelpoten of bank/bureau
Smaak en Geur Hulpmiddelen in de klas
Hulpmiddelen voor kinderen die overgevoelig of ondergevoelig zijn voor geur en smaak
- Aromatherapie (olie)
- Inhaler
- happy senso (knetterzeep)
- Kersenpitten kussen / knuffel met geur
Proprioceptieve Hulpmiddelen in de klas (diepe druk)
Hulpmiddelen voor kinderen die middels druk op het lichaam tot rust komen en letterlijk beter hun lichaam leren voelen.
- Een verzwaringskussen (voor op je benen/schoot te leggen)
- Schouderverzwaring (voor bijvoorbeeld diepe druk op de schouders)
- Hairy Hugger of een van onze andere verzwaarde knuffels
- Squease diepe druk vest (zowel voor kinderen als ook voor volwassenen)
Vind je dit artikel interessant? Deel het via sociale media