25 feiten over sensorische informatie

Sensorische informatie - een veel gehoorde term. Elke persoon reageert anders op zintuiglijke prikkels. Lees hier 25 feiten over prikkelverwerking. en sensorische informatieverwerkingsproblemen

Sensorische informatie… een term die we steeds meer horen. Elke persoon reageert anders op sensorische (zintuiglijke) prikkels en gaat anders met deze prikkels om. Als er geen problemen in de prikkelverwerking zijn, dan weten we veelal de zintuiglijke prikkels prima te verwerken. 

Maar het komt ook voor dat een kind of volwassene overgevoelig is voor bepaalde prikkels. Of dat een kind juist op zoek is naar meer prikkels op een bepaald vlak. In deze gevallen spreken we van sensorische informatieverwerkingsproblemen.
[lees hier meer over problemen in de sensorische informatieverwerking]

Hieronder 25 feiten over sensorische informatie en sensorische informatieverwerkingsproblemen.

  1. Sensorische informatie is een term die wordt gebruikt voor de manier waarop ons lichaam de signalen uit de omgeving ontvangt, analyseert en hierop reageert.
  2. Er zijn zeven sensorische systemen: horen, zien, voelen, ruiken, proeven, proprioceptie en vestibulair.
  3. Iedereen heeft unieke sensorische behoeften en sensorische voorkeuren.
  4. Een goede integratie van het verwerken van sensorische informatie is de basis voor het kunnen ontwikkelen van vaardigheden.
  5. Alle kinderen hebben hun eigen unieke sensorische voorkeuren. Er is pas sprake van een probleem in de integratie als de sensorische prikkels een duidelijke negatieve invloed hebben op het dagelijks functioneren.
  6. Sensorische informatieverwerkingsproblemen komen voor in verschillende mate en kunnen van invloed zijn op meerdere zintuiglijke systemen.
  7. Kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen hebben vaak moeite met het in slaap vallen en doorslapen.
  8. Veel kinderen met een autisme-spectrum-stoornis dan wel ADHD ervaren ook problemen met het verwerken van sensorische informatie.
  9. Niet alle kinderen met prikkelverwerkingsproblemen hebben ook autisme.
  10. Sensorisch informatieverwerkingsproblemen worden vaak verward met gedragsproblemen. Soms is het gedrag de oorzaak van onderliggende problemen in de prikkelverwerking.
  11. Sommige kinderen met prikkelverwerkingsproblemen op het gebied van gehoor zullen op zoek gaan naar geluid, bijvoorbeeld door zelf constant geluidjes te maken. 
  12. Andere kinderen met sensorische infomatieverwerkingsproblemen op het gebied van gehoor bedekken hun oren bij het horen van bepaalde geluiden. [Lees meer over auditieve prikkelverwerking]
  13. Kinderen die overgevoelig zijn voor geluid, horen soms geluiden welke voor anderen niet waarneembaar zijn.
  14. Sommige kinderen zoeken constant naar extra tactiele prikkels door bijvoorbeeld anderen aan te raken of ergens mee te friemelen.
  15. Andere kinderen zijn overgevoelig voor tastprikkels en ervaren problemen bij het aankleden, in bad gaan, tanden poetsen, etc.
  16. Lichte aanrakingen maakt het tastzintuig extra alert en kan voor kinderen met overgevoeligheid als erg vervelend worden ervaren.
  17. Diepe druk (bijvoorbeeld met een verzwaringsknuffel) werkt kalmerend voor het tastzintuig. [Lees meer over tactiele prikkelverwerking]
  18. Kinderen die overgevoelig zijn voor geuren, kunnen dingen ruiken die anderen niet waarnemen.
  19. De overgevoeligheid voor geuren kan zo heftig zijn dat kinderen ervan gaan kokhalzen of zelfs gaan overgeven.
  20. Geuren kunnen veel doen voor de gemoedstoestand van een kind. Sterkere geuren (als limoen en pepermunt) activeren, terwijl lichtere geuren (als lavendel en roos) juist kalmeren. [Lees meer over prikkelverwerking en geur]
  21. Er kan ook sprake zijn van overgevoeligheid in het mondgebied. Dit kan zowel zijn op het gebied van smaken als op structuren.
  22. Sommige kinderen houden niet van verschillende structuren tegelijk in hun mond.
  23. Andere kinderen zijn constant op zoek naar extra prikkels in hun mond. Zij kauwen op producten als potloden, koordjes, boorden, etc.
    [Lees tips over kauwehoefte]
  24. Kinderen die op zoek zijn naar extra prikkels in het mondgebied kunnen ook geluiden gaan maken. De trillingen zorgen voor de benodigde prikkels. 
  25. Behandeling van sensorische informatieverwerkingsproblemen is heel erg afhankelijk van de individuele behoeften en voorkeuren van een kind. Er wordt dan vaak door een SI therapeut een sensorisch dieet geadviseerd. [Lees meer over sensorisch dieet]