Leerling met kauwbehoefte
Je herkent ze misschien wel, die leerling in je klas die op de bovenkant van zijn potlood kauwt, de vingers in de mond steekt of op het t-shirt sabbelt dan wel overmatig geluiden maakt? Wellicht heb je de leerling al wel eens aangesproken op zijn gedrag, maar blijft verandering uit. En vraag je je af hoe met deze kauwbehoefte om te gaan.
Belang van kauwen
Het kauwgedrag van je leerling heeft een functie. Het kan je leerling helpen om spanning te reguleren, maar ook kan het je leerling helpen om zijn alertheid te verhogen. Het bijten op een potlood of kauwketting helpt de leerling dan om meer geconcentreerd te zijn en beter tot werken te komen. Het afleren van kauwen en sabbelen op kleding of potloden is dan een gemiste kans.
-
Ark’s Brick stick Potlooddoppen€ 12,99
-
Ark’s Smiley Face Kauwsieraad€ 21,95
Kauwbehoefte neemt toe bij stress
En wellicht valt het je nu ook op dat het kauwen bij sommige leerlingen toeneemt tijdens stressvolle tijden in de klas. Juist bij die leerling (met autisme) die moeite heeft met veranderingen, zal het kauwen dan toenemen. Het kauwen biedt die leerling rust.
Maar hoe kun je als leerkracht je leerling voorzien van de juiste sensorische prikkels om het lichaam te kalmeren of te activeren. In dit artikel hebben we 7 ideeën voor kauwbehoefte op een rijtje gezet om je leerling in de klas te ondersteunen.
7 tips voor orale prikkelzoekers in de klas
- Kauwgom kauwen
- Eet knapperige snacks, d.w.z. wortelen, enz
- Eet zure voedingsmiddelen, d.w.z. citroen- of limoensmaak snoepjes
- Eet taai voedsel (denk aan taaitaai of zoethout).
- Drink dikke vloeistoffen door een rietje
- Blaasspelletjes (laat een wattenbolletje door blazen verplaatsen)
- Bied een kauwsieraad aan
Hoe zet je een orale prikkel effectief in?
Een orale prikkel toedienen
Wanneer je als leerkracht sensorische prikkels aan de leerling aan gaat bieden. Probeer dan slechts één hulpmiddel tegelijk gedurende een aantal dagen.
Observeer gedurende een paar dagen
Een kauwsieraad is een makkelijk in te zetten hulpmiddel in de klas. Kijk of de orale input van een kauwketting de leerling helpt. Wanneer na een paar dagen geen verschil wordt gezien, probeer dan een andere sensorische prikkel aan te bieden.
Registreer veranderingen in zelfregulatie en concentratie
Verzamel indien mogelijk gegevens gedurende de dag, om te zien of er verandering optreedt in de zelfregulatie, aandacht, gedrag of emotionele toestand van je leerling (na het toedienen van de sensorische prikkel). Maak hiervoor een lijstje met vaste meetmomenten (bij zelfstandig werken, bij instructiemoment en bij groepswerk en dit op gemiddeld 3 momenten per dag).
Misschien vind je deze artikelen ook interessant
- Het nut van kauwsieraden
- Een kauwketting in de klas
- Tips bij onderprikkeling en overprikkeling in de klas
Bij ons kun je terecht voor kauwsieraden en meer sensorische hulpmiddelen -> Lees meer over hulpmiddelen
Vind je dit interessant, deel het via sociale media