Heb jij er ook zo eentje? Een kind die knaagt op potloden of waarbij de mouwen of de kraag van de shirtjes eraan moet geloven? En heb je inmiddels je weg gevonden naar het brede assortiment aan kauwkettingen? Dan is de volgende stap uiteraard het introduceren van de kauwketting in de klas.
Helaas is de ervaring dat niet elke leerkracht je kind met zijn stoere of vrolijke bijtketting enthousiast begroet. En dat is te begrijpen. Nou ja, begrijpen…
Een aantal leerkrachten heeft nog nooit van ‘prikkelverwerking’ gehoord. Laat staan dat deze leerkrachten weten dat ‘wiebelen en friemelen’ en ‘kauwen’ helpen om zintuiglijke prikkels te reguleren. Dat dit gedrag wat je kind laat zien, dus een functie heeft. En wanneer je niet de achtergrondkennis hebt, kan ik me voorstellen dat een leerkracht het kauwen op een ketting ‘gewoon vies’ vindt.
Zo ook een van de leerkrachten van mijn zoontje een jaar geleden. Gelukkig had hij deze juf maar 1x per week een uurtje. Maar hij kwam dan thuis en meldde mij dat hij van de juf niet op de ketting mocht kauwen, dus dat hij dan de bijtketting net zo goed die dag niet naar school aan hoefde te doen.
Ik vroeg mijn zoontje waarom hij een kauwketting droeg en of en waarbij de bijtketting hem hielp: “als ik kauw op de ketting, dan kan ik beter opletten in de klas’. Ik heb zoonlief de tip gegeven deze feedback aan de juf te geven.
Vervolgens heb ik in het eerstvolgende oudergesprek bovenstaande besproken met de juf die dagelijks voor de klas staat. De juf die wat moeite had met de ketting is uiteindelijk overstag gegaan, hij kreeg bij haar een potloodtopper om op te kauwen. Uiteindelijk een prima oplossing!
Kortom de kauwketting introduceren is dus niet altijd gewoon een kwestie van het leuke sieraad omhangen bij je kind en de leerkracht snapt dan wel waarom de bijtketting veelvuldig in de mond verdwijnt… Nee, dit vraagt wel om enige voorbereiding om teleurstelling bij je kind te voorkomen.
Om te voorkomen dat je kind dus eindelijk iets veiligs heeft om te kauwen en dit dus ook wordt geaccepteerd in de klas is het dus handig om hierover een kort gesprekje met de leerkracht te plannen.
Mocht de leerkracht een kauwketting echt niets vinden, dan kun je ook in overleg gaan over mogelijke alternatieven. Zo is wellicht het gebruik van kauwdoppen wel een bespreekbaar alternatief. Of mag je kind kauwgom kauwen of iets knapperigs te eten mee, zoals nootjes of wortels.
Gerelateerde artikelen
Download onderstaande flyer voor de leerkracht