Het thuisonderwijs is nu een paar dagen van start. We hebben een ritme gevonden om het thuisonderwijs en ons eigen werk vorm te geven in de thuissituatie. Heb jij je draai al gevonden, in een goed werkend ritme of ben je nog zoekende? Lees dan zeker ook ons recente blog met Tips voor prikkelgevoelige kinderen nu de scholen dicht zijn!
Structuur in de vorm van een schema helpt de kinderen om overzicht te hebben in de lange dagen. Alhoewel ik zondag meteen een planning maakte voor mijn jongste twee kinderen (van 7 en 10 jaar), merk ik dat het af en toe wat aanpassing vraagt van beide kanten om het thuisonderwijs vorm te geven.
En een thuisonderwijs schema voor de pubers? Mmm dat is een lastiger verhaal. Die willen niet thuis zijn, die willen chillen met vrienden … en school? Wat is dat… Dus ik probeer met ze in gesprek te blijven, aan te geven wat ik belangrijk vind en hoop dat ze er wat van oppikken. Vanmorgen kwam 2de oudste melden dat ze een planning had gemaakt en al wat taken had afgestreept. Ook had ze haar kleding uitgezocht en met haar zusje bekeken wat zij nog wil hebben. Dus dat komt wel goed!
Maar even terug op het thuisonderwijs en het dagritme voor onze jongste twee kids. Een dagplanning en weekplanning is fijn. Maar een beetje flexibel zijn is wel nodig. De grote lijnen probeer je aan vast te houden, dat biedt de kinderen structuur. In overleg kun je dan altijd het uurtje rekenen en taal omdraaien of juist de computertaken verschuiven naar het einde van de dag (dit deden wij omdat de servers van de bekende schoolwebsites overbelast waren in de ochtend).
Maar uiteraard zie je in die paar dagen ook meteen wat je kind wel / niet goed kan en dan bedoel ik niet op cognitief vlak. (Ik ben niet voor niets gedragsdeskundige ;-)). Dus ik kijk voornamelijk naar het feitelijke gedrag en probeer dan de oorzaak te achterhalen en te bekijken welke hulpmiddelen en welke aanpassingen hen kan helpen.
Lukt het je kind te werken, terwijl een ander kind achter de laptop een taaloefening doet? Lukt het je kind om zonder aansporing door te werken? Wat doet je kind zodra het iets niet begrijpt? Wat maakt dat je kind niet doorwerkt en met alles behalve met schoolwerk bezig is? En wat doet je kind om zijn concentratie te behouden? Gaat je kind wiebelen, friemelen of kauwen op zijn potlood?
Niet alle kinderen kunnen een lange tijd focussen, hierbij is het dan ook van belang om afwisseling aan te bieden tussen inspanning en ontspanning. Lees hier onze 15 tips voor je kind om te ontprikkelen.
Nu na 3 ochtenden thuisonderwijs, kon ik duidelijker zien wat de juffen van zoonlief de laatste keer in het oudergesprek vertelden. Immers hij kan het wel, maar heeft een korte spanningsboog. Hij laat zich makkelijk afleiden door visuele en auditieve prikkels. Ook merk ik dat wanneer hij zich probeert te focussen, de achterkant van zijn potlood in de mond verdwijnt. Met een kauwdop kan hij nu veilig kauwen en sabbelen om zijn concentratie te regelen.
Maar zodra een opdracht net wat anders of nieuw is, dan haakt hij af, ik zie hem rondkijken, tikken met zijn potlood en soms begint hij geluiden te maken. Dit alles tot irritatie van zijn oudere zus die net een moeilijke som probeert uit te rekenen. Dit betekende dan ook dat ik wat meer sturing geef, de kinderen nu niet meer gezellig naast elkaar zitten maar schuin tegenover elkaar aan tafel.
Onze dochter begint enthousiast met werken, maar zodra zoonlief of ik iets zeg, dan buigt ze al naar ons toe om mee te kijken en vooral te vertellen hoe de opdrachten moeten. Fijn dat ze zo behulpzaam is, maar dit komt haar eigen werk niet ten goede. En uiteindelijk kon ik dit wel weten. Immers wanneer wij in de woonkamer een gesprek hebben met bijvoorbeeld een van onze pubers, dan horen we haar vanuit de keuken ook reageren. Ze hoort alles, maar dan ook echt alles! Kortom goed afgestelde oren, en dat werkt soms dus ook in haar nadeel. Dus we proberen het beneden rustig te houden als ze aan het werk is en bieden een gehoorbeschermer aan, wanneer we merken dat ze teveel last van de geluiden heeft en haar dit belemmert in haar taak.
Verder merk ik dat dochterlief moeite heeft om langere tijd stil te zitten, ik zie haar dan gaan wiebelen, het is voor haar een manier om zichzelf weer even te activeren. Dit zie ik voornamelijk wanneer de taakjes te makkelijk en of saai zijn. Ze vindt het dan zelf heerlijk om gebruik te maken van het senseez vibrerende kussen.
Bij het zelf lezen merk ik dat zoonlief het soms lastig vindt om goed te zien bij welke zin hij is, het lezen met een leesliniaal helpt hem om beter te focussen op de juiste zin.
Dochterlief kan heerlijk lezen, maar heeft dan wel vaak iets te friemelen vast, zo is de boekenlegger geen lang leven gegeven. In de plaats helpt een Tangle of iets te kneden zoals de kneed bal of de manimo stress bal.
Soms komt het voor dat een van de kinderen achter de computer een oefening moet doen en daarbij het geluid nodig heeft. We kiezen er dan voor dat de snuggly rascals koptelefoon wordt aangesloten aan de pc. En we gebruiken de hoofdband koptelefoons ook wanneer ze even muziek willen luisteren of naar een luisterverhaal willen luisteren.
Lees ook het blog: hoe gaat jouw kind om met prikkels en jij?
Deel via sociale media
Nu 10% korting met code: OPTIJD (geldig t/m zondag (muv sale, boeken) Sluiten