Bewegen in de klas
Het verhaal van een ouder:
“Toen ik in groep 5 zat moest ik bewegen met mijn voeten en benen. Ik schopte met mijn voeten tegen de onderkant van mijn tafel. Dit was niet even voor de kick. Nee ik wilde hard schoppen en dat maakte dan veel geluid.Het verstoorde de klas. Ik moest regelmatig in de pauze binnen blijven. Terwijl ik dat bewegen niet onder controle kreeg. Ik kan me herinneren dat ik zware boeken op schoot kreeg om het schoppen te verminderen.
Maar ik had zoveel energie dat mijn benen niet stopten met schoppen. Er was ook een tijd dat ze tape over mijn benen legden (ik kon deze band gemakkelijk breken). Maar nog steeds zwaaiden mijn voeten. Telkens als ik probeerde te stoppen was mijn focus binnen een paar tellen weg. Zoals bekend bij kinderen met ernstige ADHD. Mijn leraar vond een oplossing, een stuk stof waar ik in mijn handen mee kon spelen. En plotseling stopte het schoppen en wiebelen met mijn benen. In de loop der jaren heb ik verschillende dingen geprobeerd en ben nu erg blij met mijn fidget cube.”
Noodzaak voor bepaalde leerlingen zoals leerlingen met ADHD, autisme, prikkelverwerkingsproblemen
Leerlingen met aandacht- en concentratieproblemen of prikkelverwerkingsproblemen hebben deze kubussen en spinners nodig. Helaas zijn er nu vele leerlingen die deze voorwerpen mee naar school nemen en ze gebruikt worden als speelgoed. Het is echter geen speelgoed. Ze zijn uitgevonden om leerlingen met bijvoorbeeld angst, autisme, zintuiglijke prikkelverwerkingsproblemen en ADHD te helpen bij hun zelfregulatie. Deze producten hebben een belangrijk doel.
Gebruik van de Spinner in scholen kan negatief worden ervaren
Helaas is nu te constateren dat scholen er niet blij van worden. Op sommige scholen worden deze ‘friemeldingen’ zelfs verboden omdat leerlingen die deze objecten niet nodig hebben, deze misbruiken.
In gesprek over hulpmiddelen en bijzondere kinderen
Ga in overleg met elkaar. Leg uit aan leerlingen waar sommige leerlingen last van ondervinden en dat voor hen deze hulpmiddelen belangrijk zijn. Als je de verschillen bespreekbaar maakt zullen ze de hulpmiddelen bij mede leerlingen waarschijnlijk beter accepteren. Het fidget “speelgoed” is eigenlijk een mooie aanleiding om in gesprek te gaan over onvermogen en leerlingen met gedrags- en werkhoudingsproblemen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met de Spinner of andere fidgets in de klas. Deel gerust in een reactie.
Op zoek naar friemelprodukten voor in de klas of thuis? -> ga naar Educadora webshop