Een bril, een aangepaste stoel in verband met motorische problemen, dergelijke aanpassingen worden door scholen prima geaccepteerd. Maar helaas staat niet elke school of leerkracht enthousiast tegenover het gebruik van sensorische hulpmiddelen in de klas. Maar wanneer jij als ouder ziet hoe veel baat je kind heeft bij een hulpmiddel zoals een kauwketting of verzwaard kussen, dan wil je uiteraard dat school hierin met je meedenkt. Hoe krijg je school zover dat zij hulpmiddelen voor je kind met prikkelverwerkingsproblemen accepteren?
Aanpassingen voor je kind in het onderwijs
Aanpassingen in het onderwijs kunnen divers zijn en allen bespreekbaar gemaakt worden met leerkracht en intern begeleider. Hieronder een opsomming van soorten aanpassingen waarvan je kind gebruik kan maken binnen het onderwijs:
Stimuleren: bijvoorbeeld door aan te moedigen
Compenseren: het gebruik van bepaalde hulpmiddelen toelaten (zoals kauwsieraden, wiebelkussens, gehoorbescherming… )
Remediëren: individuele leerhulp aanbieden om zo leerachterstand te vermijden dan wel te verminderen
Differentiëren: variatie aanbrengen in de leerstof en aanpak om te kunnen inspelen op individuele behoeften van je kind.
Dispenseren: bepaalde onderdelen van het leerprogramma laten vallen en eventueel vervangen.
Waarom staan sommige scholen geen sensorische hulpmiddelen toe?
Gelukkig bieden veel scholen de bovengenoemde aanpassingen indien dit nodig is voor jouw kind. Maar helaas hebben niet alle scholen voldoende kennis met betrekking zintuiglijke prikkelverwerking en problemen die zich op dit gebied kunnen voordoen. Door gebrek aan kennis worden deze specifieke hulpmiddelen dan ook niet altijd geaccepteerd. De volgende redenen geven scholen vaak aan waarom er geen sensorische hulpmiddelen welkom zijn in de klas:
1. Ze zijn een afleiding
2. Andere kinderen zullen ze ook willen gebruiken of misbruiken
3. Ze zullen ongewenst gedrag aanmoedigen
4. Het is voor oudere kinderen niet nodig
5. Sensorische hulpmiddelen zijn kinderachtig of de kinderen letten er niet door op in de les (wat juist niet juist is! Door te friemelen verhoog je de concentratie!)
Waarom sensorische hulpmiddelen inzetten bij prikkelverwerking op school?
Redelijke aanpassingen, zoals simpele sensorische hulpmiddelen zijn een makkelijke manier om je kind te ondersteunen in het leerproces in de klas. Tevens zijn deze hulpmiddelen over het algemeen genomen niet storend voor de rest van de klas of de leerkracht.
Kinderen die moeite hebben met prikkelverwerking, moeten zichzelf immers kunnen reguleren door hulpmiddelen of het nemen van sensorische pauzes. Wanneer je kind hunkert naar druk of kauwen, heeft het meer proprioceptieve input nodig. Door je kind dan een hulpmiddel zoals kauwketting of wiebelkussen aan te bieden, kan je kind de input krijgen die nodig is om te werken aan hun eigen leerproces.
Wanneer je kind niet stil kan zitten, zijn zintuiglijke pauzes een goede manier om de beweging te krijgen en het vestibulaire systeem te reguleren. Friemelspeelgoed en wiebelkussens zijn dus voor sommige kinderen noodzakelijk. Deze hulpmiddelen kunnen over of onderprikkeling verbeteren bij je kind!
De positieve effecten van sensorische hulpmiddelen in de klas
Wanneer er meer kennis en begrip is bij leerkracht en school over het nut van sensorische hulpmiddelen voor jouw kind, kan er mogelijk meer medewerking ontstaan. Hieronder een opsomming van de positieve effecten van sensorische hulpmiddelen bij kinderen met prikkelverwerkingsproblemen:
- Verhoogt de concentratie en focus
- Verlicht angst
- Help kalmeren en zelfreguleren
- Overmatige beweging verminderen
- Zelfbeschadiging en schade aan anderen verminderen
Maak duidelijke afspraken met de leerkracht over de hulpmiddelen in de klas
Wanneer er redelijke aanpassingen nodig zijn voor jouw kind in de klas, dan is het belangrijk om vooraf duidelijke afspraken te maken met de betreffende leerkracht. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt om kleine aanpassingen bespreekbaar te maken. Let hierbij vooral op het geven van uitleg. Wat zijn de positieve effecten van het hulpmiddel en hoe moet het worden ingezet. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van de informatie van een betrokken (ergo) therapeute. Mocht betrokken leerkracht je onvoldoende hierin begrijpen en ondersteunen, vraag dan een gezamenlijk gesprek aan bij de intern begeleider of zorgcoordinator van de school.
In het basis- en secundair onderwijs kunnen leerkrachten, wanneer er extra ondersteuningsbehoefte nodig is voor een leerling, een appel doen op het samenwerkingsverband. Dit proces gaat via de leerkracht en de intern begeleider. (in Nederland is dit zo geregeld). De verschillende betrokkenen worden samengebracht en er wordt bekeken welke aanpassingen nodig zijn voor je kind om het leerproces van je kind te stimuleren.
Vind je dit artikel interessant? Deel het via sociale media.