Hoogsensitieve kinderen hebben veelal moeite met het leren uiten van emoties. Emoties worden door gevoelige kinderen veelal intens beleefd. Het is als ouder, maar ook als professional een uitdaging om sensitieve kinderen te ondersteunen in het leren omgaan met hun heftige gevoelens.
[Lees hier over emoties reguleren bij hoogbegaafde kinderen]
In dit artikel bespreek ik een aantal hulpmiddelen die je in kunt zetten wanneer je een kind hebt wat snel overweldigd wordt door intense emoties. Ook zijn de producten inzetbaar bij kinderen die het moeilijk vinden om in gesprek te gaan over emoties, denk bijvoorbeeld aan een kind met autisme of ADHD.
De emotie armband van chewigem is een armband die een groene en een rode kant heeft. Op de rode zijde staat een boze smiley. Je kind draagt deze kleur zichtbaar naar buiten hetgeen betekent dat je kind zich niet fijn voelt. Met de groene kleur naar buiten kan je kind aangeven dat het goed gaat en je kind open staat voor een gesprek.
Oefen met je kind door te benoemen hoe je kind zich voelt en te vragen om de armband daarop aan te passen. In de klas kan de armband een signaal afgeven naar de leerkracht zodat de leerkracht weet dat je kind even met rust gelaten wil worden (rode kleur)
Spelenderwijs kan er met deze set kussens (senseez emotionables) waarop diverse emoties staan afgebeeld, gewerkt worden aan het verkennen van de basisemoties. Gebruik de kussens in de kinderopvang of de kleuterklas. Laat een kindje het kussen pakken wat zijn of haar gevoel het beste weer geeft. Of geef een kindje het kussen ‘boos’ en laat het kindje vertellen over een situatie waarin hij of zij boos was. Een ander hulpmiddel wat tevens gebruikt kan worden in een groep of gewoon thuis zijn de pittenzakken ‘mijn gevoelens .
De emotiedobbelsteen is op diverse manieren in te zetten. Je kunt je kind met de dobbelsteen laten aangeven hoe hij/zij zich voelt. Ook kun je met je kind in gesprek over emoties. Laat je kind de dobbelsteen gooien en vraag wanneer je kind zich zo voelde zoals op de dobbelsteen is afgebeeld. De dobbelsteen is een mooi hulpmiddel voor coaching.
Iedereen kent wel de primaire emoties boos, blij, verdriet en angst. Maar er zijn ook allerlei nuances, zoals teleurgesteld of opgelucht, geschrokken of trots. Deze gevoelens zijn meestal het gevolg van wat je denkt; van wat jij vindt dat waar is. Het is helpend als je snapt wat je gevoel precies is en wat je daarbij precies denkt. Want als je bewust weet wat je denkt, kun je ook besluiten om iets anders te denken. Hierdoor kun je je anders gaan voelen.
Wat voel je? Wat denk je? is een hulpmiddel voor kindercoaches van bij het benoemen en leren begrijpen van gevoelens.
Wie kent het nog niet.. het kleurenmonster. De boeken van het kleurenmonster, maar ook de kleurenmonster knuffels en het kleurenmonster spel zijn geweldig ondersteunend materiaal om te gebruiken met kleuters om het thema gevoelens te bespreken. Het spel is ook prima te gebruiken als kindertherapeut in een therapiesessie.
Vind je het lastig om te gaan met de wisselende emoties van je gevoelige kind? Lees dan ook dit artikel hoe je je kind kunt ondersteunen in de emotieregulatie.
Met de emotie stenen kun je met kinderen visueel in gesprek over gevoelens. Ze kunnen de gevoelens uitkiezen die ze kennen. Je kunt ze een steen geven met een gevoel en bevragen wanneer ze zich zo voelden. Ook de zelfregulatie stenen zijn een mooi hulpmiddel. Hierbij kun je ook met kinderen praten over de strategie die ze kunnen inzetten om met gevoelens om te gaan, bijvoorbeeld bij boosheid of verdriet.
Ook kun je met de boeken van Slaapklets kinderen ondersteunen in het uiten van hun gevoel. Immers je blikt elke avond terug op de dag en bevraagt je kind naar de fijne en minder fijne momenten. Je leert je kind hierbij ook reflecteren op zijn gevoel.