Bij onderprikkeling is er sprake van een sterk afgestelde filter voor zintuiglijke informatie. Dat wil zeggen dat er maar weinig prikkels binnenkomen. En laten we nu juist zintuiglijke prikkels nodig hebben om ons brein te activeren. Bij onderprikkeling zien we dan ook kinderen die moeite hebben om zich te concentreren, ze zakken vaak weg, dwalen af en worden onvoldoende wakker geschud door prikkels uit hun omgeving.
[Lees meer over prikkelverwerking]
Passief
Wanneer je kind niet actief op zoek gaat naar prikkels is onderprikkeling een probleem. Immers je kind krijgt weinig informatie binnen, komt in de klas niet aan werken toe en heeft moeite om sociaal aan te sluiten, immers mist al snel waar het gesprek overgaat, mist zintuiglijke signalen.
Actief
Gelukkig lukt het menig onderprikkeld kind om actief op zoek te gaan naar prikkels, dit zorgt er namelijk voor dat hij of zijn zijn brein weer ‘aanzet’.Is onderprikkeling een probleem?
Onderprikkeling lijkt zoals ik het schets op het eerste gezicht minder ernstig dan overprikkeling. Het gedrag van een onderprikkeld kind is niet lastig. De omgeving heeft er geen last van. Een onderprikkeld kind kan soms prima rustig in de klas zitten (zeker de onderprikkelde leerling die passief is). Als leerkracht lijk je er dan ook geen omkijken naar te hebben. Maar het tegendeel is waar. Deze leerling mist namelijk heel veel informatie daar deze leerling wegdroomt en afhaakt. Onderprikkeling zorgt ervoor dat kinderen bijvoorbeeld in de klas maar een deel van de belangrijke informatie oppikken. Deze kinderen dromen weg en dat valt de leerkracht veelal niet op. Juist deze kinderen hebben het nodig om af en toe even ‘wakker geschud’ te worden.[ux_image id=”8803″]
Lees hier onze tips bij overprikkeling.
Deel dit bericht via sociale media
Vind je dit artikel interessant, deel het via sociale media