Het begin van een schooljaar betekent letterlijk voor een aantal kinderen een nieuwe start, veelal een nieuwe leerkracht, nieuwe kinderen of zelfs een nieuwe school. Er zijn weer verwachtingen gekweekt en hopelijk lukt het om als ouder een fijne samenwerking op te zetten in het belang van jouw gevoelige kind met ieder die betrokken is bij je kind.
Voor een leerkracht is het ook een nieuwe start, ook wennen. En van de kinderen wordt verwacht dat ze zich wel aanpassen aan de cultuur van de school en de verwachtingen van de nieuwe leerkracht.
En daar bovenop hebben de kinderen nog te kampen met de meest sensorische omgeving van de wereld! Want laten we wel zijn, dat gekrioel als de schoolbel gaat en de kinderen de school in denderen. Dat komt ook bij jou wel binnen! En wat denk je van de massa leerlingen die allen samen in de aula overblijven op school? Heb jij het wel eens ervaren? Het is dus niet verwonderlijk dat het terug naar school gaan stress kan veroorzaken bij veel kinderen. En al helemaal bij gevoelige kids!
Maar de start van het schooljaar hoeft niet negatief te zijn. Integendeel, samen met de leerkracht en je kind kun je aan de slag gaan om je sensitieve kind beter te wapenen en te leren groeien. Overleg met de leerkracht welke simpele kalmerende sensorische strategieën ingezet kunnen worden. Simpele interventies en hulpmiddelen die jouw kind helpen om de schooldag goed door te komen.
Een rustige ruimte waar je gevoelige kind zich even kan terugtrekken als hij een pauze nodig heeft. Een rustige ruimte kan een hoek zijn, ingericht met zitzak en fijne kussens of een tent. Een rustige ruimte is een geweldige manier om auditieve, visuele en andere input bij je kind te beperken, zodat deze tot rust kan komen.
In die ruimte kan je een verzwaringsknuffel leggen, die ze op schoot kunnen nemen. Verzwaring helpt een kind kalmeren. Laat wel op voorhand de leerkracht afspraken maken over het gebruik van de ruimte met je kind. Een klein signaal of gebaar is wenselijk zodat de leerkracht weet dat je sensitieve kind even ‘me-time’ nodig heeft.
Het aanbieden van tactiele input kan eenvoudig. Vul een grote bak (bij voorkeur een mooie grote transparante bak die niet te diep is met sensorisch materiaal. Denk hierbij aan Speelzand, glibbi, water beads of droge rijst (evt. gekleurd met kleurstof) en laat kinderen erin friemelen met de handen. Geef er wat speeltjes bij, je kunt er een themabak van maken en aanpassen aan het thema.
Het toepassen van diepe druk op het lichaam met een verzwaringsdeken of verzwaring knuffels zorgt eveneens voor kalmerende tactiele input bij kinderen die snel dreigen overprikkeld te raken op school.
Het orale systeem kan voor veel kinderen zorgen voor rust en zelfregulering. Het kauwen op geschikte materialen kan kalmerende orale maar ook proprioceptieve input leveren. Bied kinderen iets aan waar ze flink op moeten kauwen, denk hierbij aan crackers, nootjes, wortels.
Maar wat ook kan werken is juist veel met het mondgebied te doen. Bijvoorbeeld een dikkere vloeistof (yoghurt) door een rietje drinken, maar ook andersom door een rietje blazen. Denk hierbij aan het maken van een mooie (water)verftekening door de verf te verplaatsen door te blazen. Of een zacht balletje over een streep proberen te blazen.
Maar je kunt ook gebruik maken van speciale kauwsieraden om orale sensorische input te bieden. We hebben een breed assortiment aan kauwsieraden van Chewigem en Ark Therapeutic.
Een van de snelste manier om kinderen te helpen die overweldigd worden door geluid is om de omgeving stil te maken. Gebruik dus een rustige stem om de aandacht van een kind te krijgen. In een klaslokaal kun je werken met een geluidsmeter en kinderen hierop attenderen.
Er wordt ook nog vaak een gehoorbescherming ingezet bij gevoelige kinderen om het geluid te dempen. Echter als een kind hier veel gebruik van maakt, kan het juist gevoeliger voor geluid worden. Het is van belang dat kinderen wel blootgesteld blijven aan geluid.
Wat wel een goede optie is, is om een mp3 speler te gebruiken tijdens het zelfstandig werken in de klas. Maak daarop gebruik van klassieke muziek of natuur- of omgevingsgeluiden. En de reguliere geluiden in de klas (zoals schuivende stoelen, vallende potloden, lopende kinderen) worden overstemt.
Sommige kinderen worden overweldigd door visuele input. De beweging van kinderen, het felle licht, de vele posters en schema’s aan de muren in een schoolomgeving kunnen gewoon te veel zijn.
Er is meestal genoeg natuurlijk licht dat door de ramen komt gedurende de dag, zodat de kinderen kunnen zien. Dan is het fijn als het licht wat gedimd kan worden om visuele stimulatie te verminderen.
Het is ook belangrijk om andere visuele afleidingen in de leeromgeving te beperken voor kinderen die gemakkelijk visueel overprikkeld raken. Zorg voor een opgeruimd klaslokaal. Benodigdheden en materialen niet onnodig op tafels laten staan maar laten opruimen. Denk ook zorgvuldig na als leerkracht wat wel/niet ophangen. Alleen het belangrijkste. Of kies 1 muur waar veel ophangt en zorg dat de prikkelgevoelige leerlingen met de rug naar die muur zitten. Ook onze concentratieschermen bieden een goed alternatief bij teveel visuele afleiding.
Kalmerende visuele activiteiten die ingezet kunnen worden tijdens de les is het spelen met sensorische buizen (gevuld met water en glitters of met water en water beads of noem maar op), maar ook het kijken door een kaleidoscoop of lava zandloper of leuke druppelbaan kan een sensitief kind helpen tot rust te komen.
Veel kinderen profiteren van proprioceptieve input in de vorm van zwaar werk. Zwaar werk betekent het verplaatsen van het lichaam tegen zware weerstand. Dit zorgt voor stimulatie voor de spieren en gewrichten waardoor het lichaam kan kalmeren. [lees meer over het proprioceptieve systeem]
Zware werkactiviteiten zijn: spelen met speeldeeg duwen met de voeten tegen elastiek (die aan de stoelpoten is bevestigd), verplaatsen van meubels, sjouwen met boeken of blokken.
Kauwen tegen weerstand is een andere geweldige manier om kalmerende input te leveren aan het proprioceptieve systeem. [Lees hier tips voor kinderen met kauwbehoefte]
Veel gevoelige kinderen vinden herhalende en ritmische vestibulaire input, zoals schommelen erg fijn om tot rust te komen. Dit soort zintuiglijke input kan prima helpen wanneer je kind overprikkeld is. Dus voeg een schommelstoel toe in de ruimte. Maar ook rustig heen en weer laten rollen, liggend op een grote gymbal kan kalmerend werken.
Ook fijn motorische-visuele taken die herhalend zijn kunnen een kalmerende uitwerking hebben op je gevoelige kind. Denk hierbij aan de volgende mogelijkheden: – Kralen rijgen – sorteer taken (met pompom balletjes of kralen of muntjes, leer tellen, sorteer op kleur)
Is ondanks alle inzet van sensorische hulpmiddelen en activiteiten je kind toch overprikkeld? Lees dan hier onze tips wat te doen bij overprikkeling?
Wat van deze tips worden bij jouw kind in de klas toegepast? Heb je nog aanvullende tips?
Nu 10% korting met code: OPTIJD (geldig t/m zondag (muv sale, boeken) Sluiten