Hoogbegaafd en prikkelgevoelig
Hoewel er niet veel onderzoek naar de relatie tussen hoogbegaafd en sensorische informatieverwerkingsproblemen is gedaan, zien we wel degelijk een groep kinderen die dermate overbelast worden door zintuiglijke prikkels, waardoor ze niet in staat zijn om hun mogelijkheden te benutten.
Overeenkomsten tussen prikkelverwerkingsproblemen en hoogbegaafdheid
- Het limbisch systeem is zeer intens en reactief (moeite met emotiebeheersing)
- Het brein verwerkt en gebruikt meer paden en verbindingen dan een neurotypisch brein (niet gek dus dat deze kinderen vaak overprikkelt zijn)
- Een zeer sterke behoefte om te slagen (perfectionisme) en een angst om fouten te maken.
- Overgevoelig voor bepaalde prikkels [lees meer over over- en onderprikkeling]
- Een scherp besef van “het grote geheel” … begrip van zeer complexe levensconcepten op een veel jongere leeftijd
- Emotionele ontwikkeling loopt vaak achter op de intellectuele ontwikkeling (hoewel ouders / leraren / verzorgers vaak meer van hen verwachten, simpelweg op basis van de hoogbegaafdheid)
- Star en weinig flexibel
- Moeilijkheden met verandering en overgangen
- Moeilijkheden met sociale interactie, verkiezen vaak alleen te zijn
- Moeite met het lezen van sociale signalen
- Zeer geconcentreerd mbt specifieke cognitieve vaardigheden
Sensorische hulpmiddelen en strategieën voor begaafde kinderen
Onderschat nooit de kracht van een sensorisch hulpmiddel.
Sinds de kleuterschool gebruiken we zintuiglijke strategieën en hulpmiddelen om mijn begaafde zoon te helpen om zichzelf te helpen reguleren gedurende de schooldag. Een van de pijlers was (en is nog steeds) een kauwketting. Juist in kringsituaties, maar ook tijdens instructies of wachtmomenten hielp het kauwen hem om rustig te zitten en bij de les te blijven.
Zowel hoogbegaafde kinderen als prikkelgevoelige kinderen hebben baat bij zintuiglijke prikkels om hun lichaam en geest te kalmeren.
Vind je dit artikel interessant? deel het via sociale media