'); ?>
Het bordspel komt in een grote doos. Veel groter dan ik had verwacht. De peuter is thuis erg fan van het boek van het kleurenmonster, dus we zijn erg benieuwd naar het bordspel.
Wanneer we de doos openen is het eerste dat opvalt de grote houten figuren. Perfect voor kleine handjes en perfect voor een temperamentvolle peuter die nog mag oefenen met geduldig zijn.
Hoe het spel gespeeld dient te worden is even goed lezen. Het is het handigst wanneer je dit in alle rust even zelf kunt uitvogelen, zonder dat je kleintje heel graag zo snel mogelijk wil beginnen met het spel.
Het spel is helder van opzet. Het is de bedoeling dat je elke emoties in het juiste potje weet te spelen. Net zoals het meisje probeert te doen voor het kleurenmonster, in het boek. Er is een extra spel element toegevoegd door een soort ‘terug naar start’ wanneer je te veel potjes met verwarde gevoelens hebt omgedraaid.
Het spel bied de mogelijkheid om met je kind in gesprek te gaan over zijn of haar gevoelens, doordat het de bedoeling is om bij de emotie waar je met het kleurenmonster opstaat te vertellen of jij je ook wel eens zo gevoeld hebt, je een herinnering hebt aan die emotie, een woord dat het bij je oproept of een situatie die past bij deze emotie.
Dit spelcomponent maakt dat het geschikt vanaf een jaar of 5. Onze peuter bleef vooral hangen bij dingen als ‘ ik was verdrietig omdat ik geen snoepje mocht’. Het leuke is dat je zelf actief kunt deelnemen aan het spel. Je werkt samen om alle tokens in het juiste potje te krijgen voordat je alle potjes met verwarde gevoelens hebt omgedraaid en je weer opnieuw moet beginnen met het spel. Door zelf actief deel te nemen kun je makkelijk een voorbeeldfunctie aannemen en zelf vertellen over de verschillende emoties die jij ervaart en wanneer dit dan is.
Je kunt deze optie ook weglaten en het spel gewoon spelen. Net zo leuk, maar wel met minder diepgang.
Voor in mijn praktijk vind ik het een vette aanrader en kan ik niet wachten om het spel in te zetten. Voor thuis kies ik voorlopig even voor de spelvariant zonder het uitgebreid vertellen over de emoties en laat ik dat meer bij mezelf liggen. Zo kan ik wel het voorbeeld geven, maar hoeft onze peuter nog niet actief zelf aan de slag met het reflecteren op zijn eigen ervaringen. Wel kun je natuurlijk als ouder refereren aan situaties die je kind heeft beleefd en het te maken had met de gevoelens die in het spel voorbij komen.
Nog meer interessante artikelen
Vind je dit artikel leuk, deel het met je vrienden