‘Terug naar school’ … veel ouders kijken uit naar dat moment dat hun kroost na 6 weken zomervakantie weer naar school gaat. Immers je hooggevoelige kind zo’n 6 weken entertainen valt niet altijd mee. En zelf merk je dat je ook af en toe wat chagrijniger en prikkelbaarder bent doordat je wellicht veel moet inleveren van je kostbare oplaadmomenten.
Maar wat als je ouder bent van een ‘speciaal’ kind, een kind met prikkelverwerkingsproblemen? Ook voor deze ouders is een schoolvakantie soms pittig en hard werken. De basis structuur ontbreekt en juist jouw kind met problemen in de prikkelverwerking is gebaat bij ritme en duidelijkheid.
Maar als je nu denkt aan de start van school dan kan ik me voorstellen dat je ook een gevoel van spanning overvalt. Niet alleen bij jou, maar ook bij je gevoelige kind.
Angst voor wat je kind en jou te wachten staat, immers het opvoeden van een kind met prikkelverwerkingsproblemen (en eventueel autisme) gaat niet van een leien dakje, het is een bochtige weg waarbij je niet altijd weet waar je uitkomt.
Als ouder probeer je de weg voor je sensitieve kind makkelijker te maken, maar dat pad is niet altijd verhard. Vaak is het manoeuvreren op een onverharde weg. We weten nooit precies wat we dagelijks tegenkomen. Elke dag kan een mix zijn van glimlachen, liefde, succes, frustratie, teleurstellingen en mogelijk ook meltdowns. Kortom je doet je best je kind te behoeden voor moeilijke en spannende momenten om overprikkeling te voorkomen.
[Lees hier wat te doen bij een meltdown]
Veel ‘gevoelige’ kinderen hebben moeite met verandering. De “Terug naar school” -periode bestaat uit vele veranderingen die angst inboezemen. De laatste dagen van de vakantie kunnen dan ook overschaduwt worden door angst en onzekerheden van je kind.
Van schema’s tot doelen tot verwachtingen, er is veel verandering op komst voor onze kinderen. Visuele aanwijzingen bieden je kind een manier om de stress van de aankomende verandering en overgang te verlichten. Het geeft je kind duidelijkheid wat hij of zij kan verwachten. Visuele aanwijzingen helpen kinderen om zich prettiger te voelen bij al het nieuws dat aankomend schooljaar op hun pad gaat komen. Maak lijstjes van wat er te gebeuren staat. Denk aan de routine voor het slapengaan en de ochtendroutine.
Maak een weekschema met wie er wanneer thuis is voor de kinderen, met informatie wanneer ze gymles of sport of muziekles hebben. Immers weten wat er komt en wat wordt verwacht, vermindert angst.
Lijstjes bieden een geweldige mogelijkheid om verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij je kind aan te moedigen, wat de sleutel is tot volwassenheid. Bespreek de lijstjes met je kind. Laat je kind erin meedenken. Overweeg om je kind taken te geven zoals zelf de lunch maken en de tas voor school inpakken.
Helaas kun je niet alle nieuwe situaties oefenen. Het binnenkomen in een nieuwe klas, in een nieuwe school bijvoorbeeld. Het is dus geen wonder dat de overgang naar school moeilijk kan zijn voor kinderen, vooral voor kinderen met prikkelverwerkingsproblemen.
Maar je kunt je kind wel voorbereiden. Naarmate de vakantie vordert en het nieuwe schooljaar in zicht komt kun je al met je kind in gesprek gaan over school.
Het omgaan met de veelheid aan prikkels kan zelfs de best geplande en georganiseerde dag verpesten. Mijn inziens is het dus belangrijk om je voor te bereiden op een schooljaar waarin er rekening wordt gehouden met de sensorische behoeften van je kind.
Zorg dat je kind voldoende tools en hulpmiddelen heeft om succesvol te zijn op school en thuis,
Praat met de leerkracht over de sensorische behoeften van je kind, inclusief triggers en tekenen van dreigende overprikkeling. Sommige kinderen met ADD / ADHD presteren beter op school vanwege de geboden structuur. Dus wees enigzins beperkt in de informatie die je geeft en geef de leerkracht de ruimte om ook zelfg te observeren en ervaren. Te veel onthullen kan de leraar immers onnodig vooringenomen maken.
Bespreek met de leerkracht welke sensorische hulpmiddelen en materialen ondersteunend kunnen zijn voor je kind. Denk hierbij aan friemelspeelgoed zoals een tangle of een bijtketting, een stoel waarop hij of zij actief kan zitten. Dit helpt om spanning en stress te reguleren. Denk ook aan een gehoorbeschermer, zeker effectief wanneer er een brandoefening plaatsvindt of je kind moeite heeft met het rumoer in de klas. Denk ook na over beweeg en zwaar werk activiteiten gedurende de dag om je kind tussendoor opgebouwde spanning te kunnen laten afvloeien.
[Lees deze tips voor kalmerende activiteiten in de klas]
Uiteraard is er ook een groep kinderen die soms onderprikkeld zijn. Ook zij hebben behoefte aan de inzet van sensorische producten.
[Lees deze tips voor een betere concentratie in de klas]
Extra tip: Wellicht kun je gebruik maken van een sensorisch dieet . Overweeg om een ergotherapeut te raadplegen om uit te vinden welke activiteiten en hulpmiddelen je kind kunnen helpen zichzelf te reguleren.
Heb jij nog een waardevolle ‘terug naar school’ tip?
Interessant artikel? Deel ons blog