Sensorische informatieverwerking… een term die we steeds meer horen. Elke persoon reageert anders op sensorische (zintuiglijke) prikkels en gaat anders met deze zintuiglijke prikkels om. Als er geen problemen in de prikkelverwerking zijn, dan weten we veelal de zintuiglijke prikkels prima te verwerken.
Maar het komt ook voor dat een kind of volwassene overgevoelig is voor bepaalde prikkels. Of dat een kind juist op zoek is naar meer prikkels op een bepaald vlak. In deze gevallen spreken we van sensorische informatieverwerkingsproblemen. Teveel prikkels kunnen dan leiden tot overprikkeling, een zogenaamde meltdown.
Hieronder 25 feiten over sensorische informatie en sensorische informatieverwerkingsproblemen.
- Sensorische informatie is een term die wordt gebruikt voor de manier waarop ons lichaam de signalen uit de omgeving en uit onze eigen lichaam ontvangt, verwerkt en hierop reageert.
- Er zijn acht sensorische systemen: horen, zien, voelen, ruiken, proeven, beweging, evenwicht en interoceptie (die vangen signalen op van wat er in onze organen gebeurt). Iedereen heeft unieke sensorische behoeften en sensorische voorkeuren.
- Een goede integratie van sensorische informatie is belangrijk om te kunnen overleven en in de tweede plaats de basis voor het kunnen ontwikkelen. Alle kinderen hebben hun eigen unieke sensorische voorkeuren.
- Er is pas sprake van een probleem in de prikkelverwerking als het ervaren van sensorische prikkels een duidelijke negatieve invloed heeft op het dagelijks functioneren.
- Sensorische informatieverwerkingsproblemen komen voor in verschillende mate en kunnen van invloed zijn op meerdere zintuiglijke systemen.
- Kinderen met een probleem in de sensorische informatieverwerking hebben vaak moeite met het in slaap vallen en doorslapen.
- Bij een autisme-spectrum-stoornis zijn problemen met het verwerken van sensorische informatie een onderdeel van deze stoornis.
- Mensen met ADHD hebben veel vaker dan gemiddeld last van prikkelverwerkingsproblemen.
- Prikkelverwerkingsproblemen zijn vaak de oorzaak van onbegrepen en/of storend gedrag.
- Sommige kinderen met problemen in de prikkelverwerking op het gebied van gehoor zullen op zoek gaan naar geluid om zichzelf te activeren.
- Andere kinderen met sensorische infomatieverwerkingsproblemen op het gebied van gehoor bedekken hun oren bij het horen van bepaalde geluiden, omdat ze overprikkeld raken door geluiden.
- Kinderen die gevoelig zijn voor geluid kunnen ook zelf geluiden gaan maken om het aanwezige geluid te overstemmen.
- Kinderen die overgevoelig zijn voor geluid, horen soms geluiden welke voor anderen niet waarneembaar zijn.
- Sommige kinderen zoeken constant naar extra tast prikkels (tactiele prikkels) door bijvoorbeeld anderen aan te raken of ergens mee te friemelen.
- Andere kinderen zijn overgevoelig voor tast prikkels en ervaren problemen bij het aankleden, in bad gaan, tanden poetsen, etc.
- Sommige kinderen zijn extra gevoelig voor lichte aanrakingen. Dit zijn de kinderen die overgevoelig zijn voor tactiele prikkels.
- Diepe druk (bijvoorbeeld met een verzwaringsknuffel, drukvest) via het tastzintuig werkt kalmerend.
- Kinderen die overgevoelig zijn voor geuren kunnen dingen ruiken die anderen niet waarnemen.
- De overgevoeligheid voor geuren kan zo heftig zijn dat kinderen gaan kokhalzen door bepaalde geuren of zelfs gaan overgeven.
- Geuren kunnen veel doen voor de gemoedstoestand van een kind. Sterkere geuren (als limoen en pepermunt) activeren, terwijl lichtere geuren (als lavendel en roos) juist kalmeren.
- Er kan ook sprake zijn van overgevoeligheid in het mondgebied. Dit kan zijn op het gebied van smaken, geuren en structuren. Bij structuren speelt het tastzintuig een rol.
- Sommige kinderen met problemen in de sensorische informatieverwerking houden niet van verschillende structuren tegelijk in hun mond. [Lees meer over kieskeurig eten]
- Andere kinderen zijn constant op zoek naar extra prikkels in hun mond. Zij kauwen op producten als potloden, koordjes, boorden, etc. [Lees hier tips voor kinderen met kauwbehoefte]
- Kinderen die op zoek zijn naar extra prikkels in het mondgebied kunnen ook geluiden gaan maken. De trillingen zorgen voor de benodigde prikkels.
- Behandeling van sensorische informatieverwerkingsproblemen is heel erg afhankelijk van de individuele behoeften en voorkeuren van een kind. Een SI therapeut zorgt ervoor dat (de persoon zelf) en de omgeving geïnformeerd worden wat de oorzaak van de problemen in de prikkelverwerking zijn en hoe je de situatie kan verbeteren, bijvoorbeeld door sensorisch dieet.
Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
Vind je het artikel leuk?