Verzwaring voor kinderen met ADHD. Even een hot item deze week in het nieuws.
In Duitsland zouden scholen massaal verzwaringsvesten inslaan en ook in Nederland ontstaat die tendens. Dit baart mij toch wel zorgen!
Zorgvuldigheid geboden bij de inzet van hulpmiddelen
Verzwaring kan kinderen zeker helpen en niet alleen kinderen met ADHD. Echter de inzet in de klas evenals inzet van andere hulpmiddelen in de klas vraagt wel de nodige expertise en kennis. Zo observeerde ik onlangs een kleuter met problemen in de prikkelverwerking. Hij droeg een verzwaringsvest. Ik deed navraag bij de juf in hoeverre zij met de kleuter bekeek wat hij nodig had, op welke momenten dus meer druk dan op andere momenten. De juf moest helaas het antwoord schuldig blijven. Ze gaf hem het vest in de ochtend in de kring (daar er dan onrust ontstond) en dan bleef het vest aan gedurende de rest van de ochtend totdat hij naar huis ging.
Expertise gebruiken bij hulpmiddelen
En helaas zie ik ook met regelmaat kinderen de hele dag met een gehoorbeschermer op. Deze kinderen hebben op deze manier niet de kans om te wennen aan meer geluiden. Deze kinderen hebben hierdoor juist steeds meer moeite met geluidsprikkels. Beter is het hen een rustige geluidsprikkel aan te bieden dmv mp3 speler of selectief de gehoorbeschermer 15 min inzetten.
Het baart mij als professional grote zorgen dat sommige scholen lukraak hulpmiddelen inzetten zonder of met wellicht onvoldoende know how. Ik hoop dan ook dat scholen bij de aanschaf en inzet van hulpmiddelen gebruik maken van de expertise van deskundigen zoals si-therapeuten of psychologen/pedagogen met kennis van prikkelverwerking.
[Vanuit mijn achtergrond kan ik scholen en ouders adviseren bij de aanschaf en het gebruik van onze sensorische producten en hulpmiddelen.
En eventueel verwijzen voor meer hulp.]