Een kind met aandacht- en concentratie-problemen kan impulsief reageren, gemakkelijk afgeleid raken en druk gedrag vertonen. Veel ouders vragen zich wel eens af: “Is het gedrag van mijn sensitieve kind te wijten aan bijvoorbeeld ADHD of is er sprake van een probleem in de prikkelverwerking?
ADHD of prikkelverwerkingsprobleem?
ADHD en prikkelverwerkingsproblemen kunnen samen voorkomen. Maar wat kun je doen wanneer je kind snel afgeleid is en druk gedrag vertoont? Lees hier meer over hoe je thuis sensorische activiteiten effectief kunt inzetten. Lees hier meer over sensorische activiteiten in de klas aanbieden.
Sensorische activiteiten als pauze
Wanneer je merkt dat je prikkelgevoelige kind verdrietig of druk wordt als gevolg van alle zintuiglijke prikkels om hem heen, dan is het tijd om een (sensorische) pauze in te lassen voor je kind. Bekijk met je kind welke activiteit hij of zij prettig vindt om mee tot rust te komen.
Voor het ene sensitieve kind helpt een schommelende beweging, een ander kind heeft behoefte aan even stevig vastgehouden te worden (diepe druk) en wellicht vindt jouw kind het fijn om even te friemelen of lezen op een rustig plekje in een heerlijke zitzak of snoezelruimte.
Andere kinderen worden juist druk wanneer er te weinig zintuiglijke prikkels worden aangeboden. Een dag stilzitten in de klas, is voor deze kinderen een enorme opgave. Laat staan dat ze dan ook nog al hun taakjes af krijgen met een goede concentratie. Een wigli wiebelkruk biedt voor deze kinderen uitkomst.
Uitdagende sensorische activiteiten
Het goede nieuws is dat er strategieën en activiteiten zijn die een beroep doen op de diverse zintuigen. Wanneer je je kind meer uitdagende sensorische activiteiten aanbiedt, is de kans groot dat je kind zich beter zal kunnen concentreren en dus ook rustiger zal zijn. De volgende activiteiten werken het beste wanneer er een goed plan is en er al een goed beloningssysteem bestaat.
Vestibulaire beweging
Denk hierbij aan slingeren of schommelen [bekijk de therapy swing], deze activiteit heeft een positief effect op overactieve hersenen. Terwijl je kind heen en weer zwaait, neemt zijn sensorische zenuwstelsel waar en integreert het beweging.
Beweging heeft een kalmerende uitwerking op de hersenen. Niet voor niets genieten kinderen zo van schommelen (en wij ook!).
Ik geef de voorkeur aan “actieve” of “zwaar werk” schommels, omdat het kind echt moet werken om zijn lichaam te bewegen om de beweging te vergroten. Ook de welbekende body sox en snuggle huggle worden door veel kinderen als prettig ervaren om weerstandprikkels op te zoeken. Deze elastische doeken dagen je kind uit om te bewegen.
Snoezelen
Na een lange, vermoeiende dag op school hebben veel kinderen een rustige plek nodig om bij te komen en te ontspannen. Maak een snoezelplek in de hoek van een kamer. Gebruik een grote zitzak en losse kussens waar je kind heerlijk in kan hangen. Bied in de ruimte wat ontspannende visuele prikkels aan, zoals ontspannende geuren, een lavalamp of visuele zandloper en zachte, rustgevende verlichting en muziek.
Denk ook eens aan een projector. Bied je kind een verzwaarde deken of verzwaarde knuffel aan om over zich heen te leggen, voor een extra kalmerend effect. Voor kinderen die snel overprikkeld zijn, spanning en angst ervaren is een drukvest zeker een aanrader.
Parcours
Verzamel stoelen, voetenbankjes, hoepels, kussens en bijvoorbeeld pionnen. Leg alle items binnen op de vloer of buiten in de tuin op een kleine afstand van elkaar. Maak een parcours waarbij je kind gedurende 10 minuten over spullen moet klimmen, eronder doorgaan, springen en bijvoorbeeld hinkelen.
Zet een muziekje aan om de activiteit nog leuker te maken. Door je kind te laten focussen op evenwicht en coördinatievaardigheden krijgen de hersenen een geweldige workout.
TIP: Gebruik de beweeg-dobbelsteen. Aan elke kant kun je een kaartje toevoegen met een beweegopdracht. Handig voor gebruik tussendoor en als pauzemomentje in de klas.
Voor therapeuten en scholen, hebben we op onze website een rubriek met diverse materialen voor een (tactiel) parcours, zoals het tactiele pad.
Vang- en gooi-spel
Het werken aan de ooghandcoördinatie is fantastisch voor het verbinden van het lichaam en de hersenen. Gebruik een tennisbal of een strandbal om met elkaar over te gooien. [Vind je kind een bal nog lastig te vangen, gebruik dan deze rubber bal].
Deze activiteit verbetert de focus en organisatorische vaardigheden van je sensitieve kind. Een goede variatie is om je kind met de rechterhand te laten gooien en met de linkerhand op te leren vangen. En wissel even later van hand. Ook een pingpongtafel kan uitstekend tegemoet komen en helpt kinderen te focussen.
Sensorische box
Vul een doos met diverse zintuiglijke materialen. Denk hierbij aan een verzwaarde lap (of knuffel), een zachte stress bal, een tangle (of ander friemelspeelgoed), een visuele zandloper, putty (of aromatheraputty), kleine iQ puzzels en andere leuke dingen die je maar kunt bedenken wat je gevoelige kind kan helpen tot rust te komen.
Laat je kind de producten uit de sensorische box vóór, tijdens of na het huiswerk gebruiken. Het bewegen, aanraken en friemelen dragen bij aan een betere focus.
Stimuleer de orale zintuigen
Jonge kinderen kunnen via de mond veelal hun alertheid reguleren. Niet voor niets kan een duim of speen je kind helpen tot rust te komen. Dus maak hier gebruik van.
Wanneer je kind thuiskomt van school, geef dan een knapperige snack die de kaakspieren aan het werk zet. Wortel-, paprika of selderij stukken maar ook appelschijfjes werken goed. Een drankje nippen met een rietje, een blaasspel doen of bellen blazen helpen het brein te activeren. Een vibrerende tandenborstel doet trouwens ook wonderen.
En ook kauwsieraden bieden een goed alternatief, mits je kind ook de behoefte heeft om te kauwen op touwtjes, potloden, kleding of haar.
Bied variatie aan
Kinderen met aandacht- en concentratieproblemen reageren goed op variatie. Probeer eerst een activiteit en schakel vervolgens over naar een andere activiteit.
Observeer je sensitieve kind om te zien welke activiteiten jouw kind het beste helpen om rustig te worden na thuiskomst uit school.